سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هان! بدانید دانشی که در آن اندیشیدن نباشد، خیری ندارد . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 96 اسفند 23 , ساعت 12:33 عصر

1. حس بویایی و چشایی شما بهتر می‌شوند 

 

نیکوتین نه‌تنها سرکوب‌کننده اشتها است، بلکه خود سیگار کشیدن اجازه نمی‌دهد که شما به‌طور کامل از عطرها و طعم‌های مواد غذایی لذت ببرید. با این‌ حال، وقتی که شما عادت سیگار کشیدن را ترک کنید، حس چشایی و بویایی‌تان هم تغییر می‌کند و رو به بهبودی می‌رود. 

به‌گفته متخصصان، حس چشایی عمیقا با قابلیت تشخیص دادن ترک سیگار عطرهای مختلف ارتباط دارد. از طرف دیگر، زبان انسان نیز فقط قادر است پنج طعم اصلی و پایه را تشخیص بدهد. بنابراین، هرچه عطرها و بوهای غذا پیچیده‌تر می‌شوند،‌ بیشتر از طریق بویایی درک می‌گردند. با این‌ حال، دود سیگار به پوشش داخلی بینی و جوانه‌های چشایی در دهان آسیب می‌رساند و درنتیجه قابلیت دریافت طعم‌ها و عطرهای پیچیده‌تر را ناممکن می‌کند. 

البته خبر خوب این است که وقتی سیگار کشیدن را ترک می‌کنید، قوای چشایی و بویایی هم سریعا بهبود می‌یابند. پس یکی از اولین حالت‌هایی که بلافاصله پس از ترک سیگار احساس خواهید کرد،‌ همین دریافت بهتر طعم‌ها و عطرها است. 

 

2. احساس می‌کنید که انرژی بیشتری دارید 

 

اگر بیشتر اوقات احساس خستگی می‌کنید، مشخص کردن علت دقیق این حالت می‌تواند کار سختی باشد. با این‌حال، سیگار کشیدن می‌تواند احساس خستگی را در بسیاری از افراد بیشتر کند، درحالی که ترک سیگار نیز سطح انرژی را در بدن افزایش می‌دهد. 

متخصصان می‌گویند افرادی که به سیگار کشیدن عادت می‌کنند، معمولا متوجه نمی‌شوند که این عادت چطور قابلیت بدن برای استفاده از انرژی را تحلیل می‌برد و ضعیف می‌کند. به‌علاوه، سیگار کشیدن با کاهش ظرفیت ریه‌ها برای اضافه کردن اکسیژن به خون همراه است و همچنین قابلیت ریه‌ها برای دفع کردن گازهای زائد دی‌اکسید کربن را مختل می‌کند. 

توجه داشته باشید که دود سیگار حاوی مونوکسید کربن است که قابلیت سلول‌های خونی قرمز برای انتقال اکسیژن به قسمت‌های مختلف بدن را مختل می‌کند. این در حالی است که اکسیژن‌رسانی صحیح برای سوختن گلوکز ضرورت دارد و مغز و عضله‌ها به‌طور خاص شدیدا به گلوکز به‌عنوان سوخت اصلی نیازمند هستند. 

سیگار کشیدن نه‌تنها اکسیژن‌رسانی را ضعیف می‌کند، بلکه وارد شدن گلوکز به بافت‌های مهم را سخت‌تر می‌سازد. بنابراین، وقتی که اکسیژن و گلوکز به‌درستی به بدن نرسد، تعجبی ندارد که افراد سیگاری با کمبود انرژی مواجه شوند. البته اگر سیگار را ترک کنید،‌ در عرض چند هفته متوجه می‌شوید که سطح انرژی در بدن‌تان رو به بهبودی می‌رود. 

 

3. کیفیت پوست‌، ناخن و موهای‌تان بهتر می‌شود 

 

ما فقط درباره آسیب‌دیدگی موها و ناخن‌ها صحبت نمی‌کنیم، چون سیگار کشیدن می‌تواند شدیدا شانس شکل‌گیری خطوط ریز را روی پوست صورت افزایش بدهد. دلیلش این است که ترکیبات شیمیایی موجود در دود سیگار، به لایه‌های ظریف و حساس درون پوست آسیب می‌رسانند و همچنین گردش خون را در لایه‌های عمیق‌تر پوست ضعیف می‌کنند. 

با توجه به همین نکات، ترک سیگار می‌تواند اکسیژن‌رسانی به پوست را بیشتر کند و درنتیجه به روشن‌تر شدن پوست کمک برساند. پس اگر سیکار می‌کشید، به‌ جای این‌که برای خرید محصولات ضدپیری هزینه کنید، ابتدا سیگار کشیدن را کنار بگذارید. 


چهارشنبه 96 اسفند 23 , ساعت 12:33 عصر

کینوا ، یکی از خوراکی‌هایی است که در سال‌های اخیر محبوبیت روبه‌رشدی داشته است و رفته‌رفته به نقاط مختلف جهان راه پیدا کرده است. با این‌ حال، بسیاری از افراد هنوز هم سوال‌های زیادی درباره کینوا دارند. یکی از مهم‌ترین سوال‌های رایج درباره کینوا این است: آیا کینوا مانند برنج و نان حاوی کربوهیدرات زیادی است؟ 

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که هر نصف فنجان از کینوا حدودا 20 گرم کربوهیدرات به بدن می‌رساند. اگر بخواهیم وضعیت کینوا را از نظر کربوهیدرات مقایسه کنیم، باید گوییم که هر نصف فنجان از برنج قهوه‌ای حاوی 22 گرم کربوهیدرات و هر دو تکه از نان گندم کامل حاوی 24 گرم کربوهیدرات است. 

با این‌ حال، اگرچه کینوا جزو منابع کربوهیدراتی محسوب می‌شود، اما ضرورتی ندارد که آن را از رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات حذف کنید. 

به‌گفته متخصصان، کینوا یکی از بهترین مواد غذایی برای اضافه شدن به رژیم غذایی است چون منبع خوبی برای دریافت فیبر محسوب می‌شود. وقتی که افراد تصمیم می‌گیرند براساس رژیم کم‌کربوهیدرات تغذیه کنند، پزشکان معمولا نگران این موضوع می‌شوند که آنان کربوهیدرات‌های سالم مانند غلات سبوس‌دار، سبزی‌های نشاسته‌ای، لوبیا و عدس را هم کنار بگذارند. 

به‌عبارت دیگر، قبل از این‌که مواد غذایی را به‌علت میزان کربوهیدرات‌شان کنار بگذارید، به این موضوع توجه کنید که دقیقا کدام مواد مغذی در منبع مورد نظر وجود دارند. نوشابه‌های رژیمی حاوی کربوهیدرات نیستند، ‌اما قطعا در انتخاب‌های سالم نمی‌گنجند. کینوا می‌تواند کربوهیدرات به بدن برساند، اما در هر وعده مصرفی تقریبا 3 گرم فیبر دارد که هضم را آهسته می‌کند و به پیشگیری از افزایش ناگهانی قند خون یا اُفت ناگهانی آن کمک می‌کند. به‌علاوه، کینوا جزو منابع مناسب برای دریافت منیزیم، فسفر، زینک و ویتامین‌ B1، ویتامین B2 و ویتامین B6 است. 

پس اگر به‌ خاطر پیروی از برنامه کاهش وزن یا مبتلا بودن به مشکلاتی مانند بیماری دیابت، باید کربوهیدرات دریافتی را کنترل کنید، از کینوا به‌عنوان جایگزینی برای دیگر منابع کربوهیدراتی کمک بگیرید. درواقع،‌ کینوا را می‌توان جایگزین سالم و کم‌کربوهیدراتی برای دیگر منابع کربوهیدراتی مانند برنج سفید تلقی کرد. 

این‌که دقیقا چه میزان از کینوا را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید، به شرایط شما و منظورتان از رژیم کم‌کربوهیدرات بستگی دارد. بعضی از افرادی که رژیم کم‌کربوهیدرات دارند، می‌توانند 35 تا 40 درصد از کل کالری‌های روزانه را با کربوهیدرات‌ها تامین کنند که تقریبا برابر است با 175 تا 200 گرم در روز. با این‌ حال، بعضی از افراد هم فقط مجاز هستند که روزانه 50 گرم کربوهیدرات دریافت کنند. بنابراین، شما ابتدا باید با پزشکان متخصص تغذیه درباره میزان کربوهیدرات مجاز برای خودتان مشورت بگیرید و بعد برای تامین آن از منابع کربوهیدراتی سالم مانند کینوا استفاده کنید. 


چهارشنبه 96 اسفند 23 , ساعت 12:33 عصر

سوختگی نوعی جراحت پوستی است که در اثر عوامل مختلفی از جمله آتش و حرارت، برق، تشعشعات، مواد شیمیایی اصطکاک و غیره ایجاد می‌شود. به‌طور کلی سوختگی روی سلامت پوست شما تاثیر می‌گذارد و حتی در مواردی به استخوان و عضلات شما هم آسیب جدی می‌رساند. بسته به شدت سوختگی درمان‌های مختلفی برای کاهش درد و جراحات ناشی از آن وجود دارد. برای مثال برای سوختگی‌های سطحی درمان‌های ساده خانگی وجود دارد که به راحتی در منزل قابل انجام هستند و به خوبی سلامت پوست شما را بهبود می‌بخشند. در ادامه مطلب امروز با چند درمان موثر خانگی آشنا خواهید شد که در مواقع ضروری بسیار کارآمد هستند. 

 

1- سفیده تخم‌مرغ

 

اولین درمان سوختگی که امروز با آن آشنا می‌شوید استفاده از سفیده‌ تخم‌مرغ برای سوختگی مخصوصا در ناحیه انگشتان دست یا پا است. کمک گرفتن از این ماده طبیعی در ضمن سادگی بسیار موثر خواهد بود. ابتدا محل سوختگی را زیر آب بگیرید تا از شدت سوزش و حرارت کاسته شود. سفیده‌ یک عدد تخم‌مرغ را در یک کاسه با اندازه مناسب بریزید و انگشتان خود را در آن قرار دهید. اگر سایر قسمت‌های بدن‌تان دچار سوختگی شده است می‌توانید سفیده تخم‌مرغ را روی گاز مخصوص پانسمان بریزید و 4 مرتبه در روز روی محل سوختگی قرار دهید. مطمئن باشید با استفاده از این درمان تورم و التهاب ناشی از سوختگی خیلی سریع کاهش می‌یابد. 

 

2- پیاز

 

یک پیاز بزرگ را از وسط به دو قسمت کنید و آن را در خرد‌کن یا مخلوط‌کن بریزید تا کاملا له شود و آب یا عصاره آن خارج شود. دقت داشته باشید باید به محض برش پیاز از آن استفاده کنید چون اگر زیاد در هوای آزاد قرار بگیرد تاثیر آن در التیام جراحت سوختگی و پیشگیری از ایجاد تاول کاهش می‌یابد. برای تاثیر مثبت این شیوه درمانی باید روزانه چند نوبت از آن استفاده کنید تا تاثیر سریع و لازم را داشته باشد. 

 

3- زرد‌چوبه

 

یکی از موثر‌ترین درمان سوختگی که نباید فراموش کنید استفاده از زرد‌چوبه است. برای استفاده از زرد‌چوبه کافی است تا مقداری پودر زرد‌چوبه را در کمی روغن کنجد یا روغن بادام زمینی بپزید و صبر کنید تا خنک شود و آن را در یک ظرف مناسب بریزید و در موارد مورد نیاز از آن استفاده کنید. اگر دچار سوختگی شده‌اید، یک تکه پنبه کوچک را به این ترکیب آغشته کنید و روی محل زخم بمالید. پس از مدت زمان کمی درد به مقدار زیادی کاهش می‌یابد و به مرور زمان اثر زخم هم از روی پوست از بین می‌رود. 

 

4- خمیر دندان نعنایی

 

زمانی که دچار سوختگی سطحی می‌شوید استفاده از خمیر دندان به خصوص نوع نعنایی آن در کاهش درد بسیار موثر است. خوب است بدانید، نعناع باعث خنک شدن سریع محل سوختگی می‌شود. ابتدا محل سوختگی را زیر آب سرد بگیرید و بعد با استفاده از یک حوله یا دستمال کاغذی آن را کاملا خشک کنید روی تمام سطح پوست آسیب دیده را با یک لایه غلیظ خمیر دندان بپوشانید.

 

5- چای کیسه‌ای

 

اگر به موقع و به‌طور صحیح به سوختگی رسیدگی نکنید درمان سوختگی سخت‌تر می‌شود و حتی در مواردی جای زخم باقی می‌ماند. برای کاهش اثرات ناخوشایند ناشی از سوختگی در منزل می‌توانید از چای کیسه‌ای استفاده کنید. چای کیسه‌ای حاوی اسید تانیک است که برای کاهش درد سوختگی‌های سطحی و خنک کردن پوست گزینه بسیار مناسبی است. 

 

6- عسل

 

مصرف عسل تنها برای سلامتی ما مفید نیست و خواص گوناگون دیگری هم دارد. این ماده طبیعی خاصیت ضد‌عفونی‌کننده دارد و برای ترمیم سریع پوست یک داروی معجزه‌گر درمان سوختگی محسوب می‌شود. برای استفاده از عسل می‌توانید آن را به‌طور مستقیم روی محل سوختگی بمالید و یا آن را به گاز مخصوص پانسمان آغشته کنید و روی محل سوختگی قرار دهید. 

نکته: توجه داشته باشید در سوختگی‌های شدید، باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید تا با انجام درمان قوی‌تر اثرات ناشی از سوختگی کاهش و بهبود یابد.


یکشنبه 96 اسفند 20 , ساعت 11:36 صبح

1. ریفلاکس اسید 

 

بیماری ریفلاکس اسید باعث می‌شود که محتوای درون معده به مری بازگردانده شود. این حالت معمولا باعث سوزش سر معده می‌شود، اما در بعضی از موارد، می‌تواند سرفه مداوم و خس‌خس سینه ایجاد کند. به‌ گفته متخصصان، ترکیبات اسیدی که باید در معده باقی بمانند، در این حالت به مری برمی‌گردند و مانند عامل محرکی برای سرفه عمل می‌کنند. 

 

2. تشدید آلرژی 

 

وجود عناصر محرک در هوای بهار یا پاییز، باعث می‌شود که بعضی از افراد علائم آلرژی فصلی را تجربه کنند. اگر علائم آلرژی شما شدیدتر از همیشه باشد یا نسبت به داروهای رایج واکنشی نشان ندهد، آلرژی شما وضعیت وخیم‌تری پیدا کرده است و به درمان‌های متفاوتی نیاز پیدا کرده‌اید. پزشکان در این موارد می‌توانند استروئیدهای استنشاقی را برای کنترل حالت‌های شما تجویز کنند و سرفه مداوم را از بین ببرند. 

 

3. عفونت‌ها 

 

اگر فکر می‌کنید که دوره فعالیت ویروس در بدن‌تان به پایان رسیده است، اما سرفه شما اصلا بهتر نشده، احتمالا به عفونت مبتلا شده‌اید. بعضی از افرادی که با مشکل سرفه یا آبزیزش بینی مواجه می‌شوند و بعضا خلط سبز هم دارند، معمولا به عفونت‌های باکتریایی مبتلا شده‌اند. در صورتی که شما هم چنین شرایطی داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا آنتی‌بیوتیک‌های لازم را برای شما تجویز کند. 

 

4. سرفه‌های پس از دوره ویروس 

 

پس از دوره فعالیت ویروس،‌ بعضی از افراد به سرفه‌هایی مبتلا می‌شوند که مداوم هستند، چون مسیر تنفسی‌شان بیش از حد نسبت به ویروس واکنش نشان می‌دهد. درواقع، بافت عضلانی‌ نرمی که در مسیر تنفسی وجود دارد، از حالت عادی خودش خارج می‌شود و ترشحات داخلی بدن را در نقاط اشتباه گیر می‌اندازد. متخصصان می‌گویند که هر فردی پس از پایان دوره ابتلا به بیماری‌های تنفسی شدید، احتمال دارد به سرفه‌های مداوم مبتلا شود. 

 

5. مهارکننده‌های ACE 

 

مصرف مهار‌کننده‌های ACE برای کنترل فشار خون بالا می‌تواند باعث شکل‌گیری سرفه شود، زیرا این داروها مسیرهای هیستامین‌ها را مختل می‌کنند و باعث ملتهب شدن مسیر تنفسی در بعضی از افراد می‌شوند. حتی اگر برای دوره کوتاهی از مهارکننده‌های ACE استفاده کرده‌اید، حتما این مساله را به پزشک اطلاع بدهید. احتمال دارد که شما بلافاصله پس از شروع استفاده از این داروها با مشکل سرفه مداوم مواجه شوید،‌ اما گاهی اوقات هم این مشکل پس از چند ماه شروع می‌شود. 

 

6. مسدودکننده‌های بتا 

 

فقط قلب شما نیست که گیرنده‌های بتا دارد، بلکه مسیر تنفسی هم دارای همین گیرنده‌ها است. اگر گیرنده‌های بتا به‌واسطه مسدود‌کننده‌های بتا فعال شوند، ریه‌ها حالت انقباضی پیدا می‌کنند و درنتیجه حالت سرفه به‌ وجود می‌آید. اگر از چنین داروهایی استفاده می‌کنید، حتما مشکل سرفه را به پزشک اطلاع بدهید. 

 

7. کیفیت نامطلوب هوا 

 

سرفه‌های مداوم، شایع‌ترین علامت در افرادی است که در شهرها یا محیط‌های دارای هوای آلوده زندگی می‌کنند. با این‌ حال، کار کردن در فضاهای اداری قدیمی هم می‌تواند به اندازه هوای آلوده برای ریه‌ها محرک باشد. متخصصان می‌گویند گاهی اوقات افرادی که در محیط‌های قدیمی و کثیف کار می‌کنند، با سرفه‌های آلرژیک و حتی عفونی مواجه می‌شوند

 

8. زخم ریه 

 

طبق گزارش National Institutes of Health، حدود 40 درصد از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، به فیبروز ریوی هم مبتلا هستند. فیبروز ریوی، نوعی بیماری ریوی است که نوعی زخم در بافت ریه ایجاد می‌کند. آرتریت روماتوئید، نوعی بیماری سیستمیک بافت همبند است که می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند و منجر به سرفه مداوم شود. درواقع، سرفه می‌تواند تنها علامت اولیه ابتلا به فیبروز ریوی باشد. 

 

9. اختلال در سیستم عصبی 

 

در موارد نادری که هیچ دلیل روشنی ندارند،‌ عصب‌ها می‌توانند اطلاعات اشتباهی را به ریه‌ها بفرستند و مانند عامل محرک برای سرفه عمل کنند. درواقع، نوعی گیجی و آشفتگی در ساختار عصب‌ها و سیستم عصبی به‌ وجود می‌آید که سرفه‌های مداوم را ایجاد می‌کند. 


نوشته شده توسط سلامت سلامت | نظرات دیگران [ نظر] 
یکشنبه 96 اسفند 20 , ساعت 11:35 صبح

1. با استفاده از سرکه

 

الف. یک کاسه مخصوص مایکروفر را تا نیمه آب بریزید. سپس یک قاشق غذاخوری سرکه سفید به آن اضافه کنید.

ب. ظرف را داخل مایکروفر قرار دهید.

پ. مایکروفر را به مدت 5 دقیقه روشن کنید. اگر قدرت مایکروفر بالا است زمان کمتری به آن بدهید. بخار ناشی از این مایع، لکه‌ها و کثیفی‌ها را خیس می‌کند و باعث می‌شود راحت‌تر تمیز شوند.

ج. شیشه کف مایکروفر را خارج کنید و به کمک یک دستمال تمیز تمام سطح داخلی را تمیز کنید.

چ. شیشه را مانند طرف بشویید یا اگر عجله ندارید، می‌توانید داخل ماشین ظرفشویی بگذارید. 

 

2. با استفاده از لیمو ترش

 

الف. یک لیمو ترش را برش زده و دو نیم کنید. یک قاشق آب داخل یک بشقاب مخصوص مایکروفر ریخته . لیموها را از سمت برش خورده بر روی آن بگذارید.

ب. بشقاب را داخل مایکروفر گذاشته و به مدت یک دقیقه روشن کنید. اجازه دهید داخل مایکروفر بخار کند.

پ. داخل مایکروفر را به کمک یک دستمال تمیز پاک کنید.

 

3. تمیز کردن مایکروفر با استفاده از مایع ظرفشویی

 

الف. درون یک کاسه آب گرم، به اندازه کافی مایع ظرفشویی بریزید.

ب. کاسه را به مدت یک دقیقه در داخل مایکروفر قرار دهید.

پ. کاسه را خارج کرده و به کمک یک اسکاچ نرم داخل مایکروفر را تمیز کنید.

ج. اگر بخواهید به منظور از بین بردن بوی مایکروفر می‌توانید به این ترکیب، کمی جوش شیرین نیز اضافه کنید.

 

4. با استفاده از مایع شیشه‌شوی

 

الف. دو سوم از ظرفی را با مایع شیشه‌شوی و یک سوم از آب گرم پُر کنید. از این محلول هم برای تمیز کردن داخل مایکروفر و هم بیرون آن می‌توانید استفاده کنید. 

ب. اسفنجی را در این محلول خیس کنید و به کمک آن سطح داخلی مایکروفر را کاملا تمیز کنید. سینی کف مایکروفر را خارج کرده و بشویید. زمانی که در حال تمیز کردن مایکروفر هستید، مطمئن شوید که آن را از برق کشیده باشید. لکه‌های قدیمی و سخت را چند دقیقه با مایع بخیسانید. سقف مایکروفر را فراموش نکنید زیرا معمولا مواد غذایی به سقف مایکروفر می‌چسبند.

پ. پس از تمیز کردن داخل مایکروفر، پارچه تمیزی را با مایع آغشته کنید و بیرون دستگاه را نیز تمیز کنید سپس با پارچه‌ای خشک، آن را خشک کنید تا لک باقی نماند. اگر لکه‌ای باقی ماند، کمی روغن زیتون بر روی آن بمالید و اجازه دهیه بماند. باید مراقب دستکال یا ایکاچی که برای تمیز کردن داخل مایکروفر استفاده می‌کنید باشید اگر تکه‌ای از پارچه درون مایکروفر باقی بماند می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود.

ج. پس از تمیز کردن مایکروفر را باز بگذارید و اجازه دهید خشک شود. اگر می‌بینید که هنوز بوی مایع شیشه‌شوی از داخل مایکروفر می‌آید، با دستمال خیس دوباره داخل مایکروفر را تمیز کنید و اجازه دهید خشک شود. 


نوشته شده توسط سلامت سلامت | نظرات دیگران [ نظر] 
   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ