سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مازاد دانشت را که به برادر بی بهره از دانشت می رسانی، صدقه تو بر او به شمار می آید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
سه شنبه 96 آبان 30 , ساعت 10:15 صبح

کالری شمار گوشت مرغ منبع خیلی خوب پروتئین است و 120 گرم آن حدود 70 درصد نیاز پروتئین بدن را برآورده می ‏سازد.

همان‏ طور که می ‏دانید بدن ما انسان ‏ها از پروتئین تشکیل شده است و پروتئین ها از واحدهای ساختمانی به نام اسید آمینه. ما اسید آمینه ‏های لازم برای ساخت پروتئین‏ های بد‏ن‏ مان را از منابع حیوانی و گیاهی آن دریافت می‏ کنیم و با آنها، پروتئین‏ مورد نیاز بدن ‏مان را بازسازی می ‏کنیم.

 

افرادی که می ‏خواهند که مقدار چربی غذای ‏شان را کم کنند، می ‏توانند از گوشت مرغ استفاده کنند. لخم ‏ترین قسمت گوشت مرغ، گوشت سینه‏ می‏ باشد که در مقایسه با ران، چربی اش نصف است.

کالری شمار گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.

 

مطالعات نشان می ‏دهد که سالمندان، به مقدار کافی پروتئین مصرف نمی کنند. پروتئین برای پیشگیری از کاهش تراکم استخوان در سالمندان حائز اهمیت است. البته دقت داشته باشید که دریافت رژیم های پُرپروتئین نیز پوکی استخوان را تشدید می کند کالری شمار گوشت مرغ . بنابراین باید در حد متعادل غذاهای پروتئینی خورد.

 

کالری شمار گوشت مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین B3 (نیاسین)است که یک ویتامین ضد سرطان می ‏باشد. DNA به ویتامین B3 نیاز دارد و کمبود نیاسین به اندازه ‏ی کمبود سایر ویتامین‏های گروه B در ارتباط مستقیم با بیماری های ژنتیکی می ‏باشد.

مصرف 120 گرم گوشت مرغ حدود 72 درصد نیاز بدن به این ویتامین را برآورده می ‏سازد.

کالری شمار گوشت مرغ همچنین یک منبع خوب سلنیوم می‏ باشد. سلنیوم برای سلامتی انسان یک اهمیت ویژه و اساسی دارد. سلنیوم یکی از اجزای بسیار مهم واکنش‏های متابولیکی در بدن می‏ باشد که عبارتند از متابولیسم هورمون ‏های تیروئیدی ، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی و سیستم ایمنی. مطالعات گوناگون نشان داده است که بین بروز سرطان ‏ها و دریافت سلنیوم یک ارتباط مهم وجود دارد. سلنیوم مانع سرطان می ‏شود.

مصرف 120 گرم گوشت مرغ 40 درصد نیاز روزانه ی بدن به سلنیوم کالری شمار گوشت مرغ  را بر طرف می ‏سازد.

 

در مطالعات معتبری که در مجلات مختلف پزشکی به چاپ رسیده است، آمده است که دریافت منظم غذاهای غنی از ویتامین B3 (نیاسین) مانند کالری شمار گوشت مرغ ، از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‏های شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری به عمل می‏ آورد، طوری که افرادی که نیاسین بیشتری از غذای ‏شان دریافت می ‏کردند (22 میلی گرم در روز) در مقایسه با افرادی که نیاسین کمتری (13 میلی در روز) دریافت می ‏کردند حدود 70 درصد احتمال ابتلا و یا پیشرفت بیماری آلزایمر در آنان کمتر بود.

 

مرغ فقط منبع غنی از ویتامین B3 نیست، بلکه منبع خوبی از ویتامین B6 نیز می‏ باشد. این ترکیب خوب ویتامینی B ، مرغ را به عنوان یک غذای مفید برای تامین انرژی سوخت و ساز (متابولیسم) بدن معرفی می‏ کند، زیرا این دو ویتامین ‏در واکنش های سوخت و ساز بدن نقش دارند. کالری شمار گوشت مرغ این ویتامین‏های گروه B برای تولید انرژی مهم هستند.

علاوه بر عملکرد نیاسین در DNA، این ویتامین برای تبدیل پروتئین‏ ها، چربی‏ ها و کربوهیدرات‏ های بدن به انرژی، ضروری و لازم می‏ باشد.

نیاسین به کنترل قند خون کمک می ‏کند و فعالیت هورمون انسولین را تنظیم می ‏کند.

ویتامین B6 برای تجزیه و ترکیب کربوهیدرات‏های بدن (قند و نشاسته) ضروری می ‏باشد، مخصوصاً برای تجزیه گلیکوژن (فرم ذخیره ای قندها در سلول‏ های ماهیچه ‏ای و کبد).

120 گرم کالری شمار گوشت مرغ حدود 32 درصد از نیاز ما به ویتامین B6 را برطرف می ‏سازد.

 

B6 علاوه بر شرکت  کالری شمار گوشت مرغ در متابولیسم انرژی که در قسمت بالا توضیح داده شد، در ساخت مولکول ‏های فعال زیادی نیز نقش دارد. وقتی سطح B6 سلول‏ ها کافی نباشد، توانایی گروه‏ های متیل نیز کاهش می‏ یابد. یکی از نتایج فقدان گروه متیل این است که مولکول ‏هایی که باید به طور طبیعی به مولکول ‏های دیگری تبدیل شوند، نه تنها تغییر نمی ‏کنند، بلکه روی هم انباشته می‏ شوند. یکی از این مولکول‏ها هموسیستئین است که اگر سطح آن در رگ‏ های خونی افزایش ‏یابد، کالری شمار گوشت مرغ موجب آسیب به دیواره ‏ی رگ‏ ها می ‏شود.


نوشته شده توسط سلامت سلامت | نظرات دیگران [ نظر] 
سه شنبه 96 آبان 30 , ساعت 10:14 صبح

نام علمی کالری شمار گیلاس (Prunus avium) و از خانواده ی (Rosaceae) می باشد. درخت گیلاس بدون خار و دارای میوه ی گوشت‌ دار و محتوی یک هسته است. گیلاس میوه ی کوچک، گرد و ملین است که در هنگام چیدن به رنگ قرمز یا سیاه می‏ باشد و دارای یک هسته است. در واقع در طبیعت سه نوع گیلاس به رنگ‏ های قرمز، سیاه  و زرد یافت می ‏شود.

 

گیلاس ‏ها را همیشه رسیده می ‏چینند زیرا پس از چیدن گیلاس ها به خوبی رشد نمی ‏کنند و شما می ‏توانید آن را تنها 1 تا 3 روز به خوبی نگهداری نمایید.

گیلاس‏ ها را بهتر ا‏ست تازه‏ تازه پس از چیدن از درخت تناول کرد. اغلب از کالری شمار گیلاس ، مربا و یا ژله درست می‏ کنند زیرا نمی ‏توان آن را به صورت تازه ذخیره و نگه ‏داری کرد، ولی می ‏توان گیلاس ها را فریز کرد؛ البته بهتر است که اول هسته ‏های گیلاس در آورده شود.

 

 

بر طبق آخرین و بهترین اخبار به دست آمده مشخص گردیده که گیلاس‏ ها منبع غنی آنتی ‏اکسیدان‏ ها هستند. گیلاس ‏ها غذای متداولی در عصر حجر بوده‏ اند و باستان‏ شناسان بقایای هسته‏ های کالری شمار گیلاس را در بسیاری از غارها و صخره‏ های مسکونی ما قبل تاریخ یافته ‏‏اند.

 

 

درخت گیلاس بدون خار و دارای میوه ی گوشت‌ دار و محتوی یک هسته است

کالری شمار گیلاس شیرین (Prunus avium) یک میوه فصلی است که امروزه به غیر از مصرف تازه ی آن، می ‏توان به خوبی از میوه ی خشک گیلاس و یا به صورت آب میوه استفاده کرد. 

 

گروه‏ های گیاه شناختی زیر مجموعه درخت ‏های گیلاس شامل: درختان آلو، هلو، بادام و زرد‏آلو است و نه تنها از میوه درخت گیلاس، بلکه از شکوفه‏ ها و چوب آن نیز استفاده می‏ گردد. برای این که ارزش این گیاه را بدانیم کافی است بگوییم تمام قسمت ‏های این میوه یعنی: گوشت، دم، هسته، برگ و ساقه ی آن در طب و صنعت استعمال دارد.

 

 

کالری شمار گیلاس  سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بوده، از این‌رو روند پیری را به تاخیر می‌اندازد. کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یکی از خواص دارویی کالری شمار گیلاس میباشد. فلاوونووئیدهای موجود در گیلاس، ‌از ایجاد هر گونه آسیب‌ توسط رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کنند.

درمان مناسبی برای آرتریت، رماتیسم، واریس و دردهای مفصلی است.

 

از گیلاس می‌توان به عنوان ماسک زیبایی استفاده کرد و چین و چروک‌های پوست را کاهش داد. گیلاس برای کلیه‌ها مفید است و به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. میوه کالری شمار گیلاس سوخت ساز بدن را افزایش داده و به هضم غذا کمک می‌کند. سیستم اعصاب را تسکین داده و با تولید هورمون شادی در بدن، احساس بهتری را در ما ایجاد می‌کند.

 

گیلاس دارای چربی کم و فیبر زیاد است و برای تصفیه خون در سیستم گوارشی بسیار مفید است.میوه گیلاس برای کارکرد منظم قلب، روده و معده نیز بسیار مفید است.

از فواید میوه کالری شمار گیلاس میتوان تقویت قوای فکری را نام برد.

 

افرادی که زیاد گوشت استفاده می‌کنند و خون آنها اسیدی است می‌توانند از گیلاس استفاده کنند به دلیل اینکه خون را قلیایی می‌کند.

گیلاس برای کاهش وزن مفید است.

 

کسانى که براى کم خوردن و لاغرى متوسل به قرصهاى شیمیایى مى شوند مى توانند از کالری شمار گیلاس که یک میوه طبیعى است و مصرف آن اندام را متناسب مى کند کمک بگیرند، زیرا قرصهاى شیمیایى براى کم کردن اشتها اشخاص ‍ را لاغر مى کنند و براى سیستم اعصاب و دستگاه عروق و شریانها مضر و خطرناک است و اعصاب را تحریک کرده و بى خوابى مى آورد.

کسانى که مى خواهند از کالری شمار گیلاس براى لاغرى و تناسب اندام خود کمک بگیرند باید در ابتداى غذاى خود دویست و پنجاه تا سیصد و پنجاه گرم گیلاس بخورند و بعد منوى غذاى آنها نباید داراى مواد نشاسته اى مثل نان ماکارونى ، برنج ، حبوبات و نان شیرینى باشد.

 

میوه گیلاس دارای مقدار فراوانی ویتامین ‌C است.

چربی اشباع شده در کالری شمار گیلاس بسیار کم است و کلسترول ندارد.

 

گواتر مزمن با خوردن گیلاس تا حد زیادی کنترل می‏ شود.

کالری شمار گیلاس سنگ‏ های کلیه را از بین می‏ برد و مصرف آن در حد مناسب به مبتلایان به دیابت و ورم مفاصل توصیه می ‏شود زیرا میوه‏ ای است که نشاسته ی کمی دارد و قندش برای افراد دیابتی زیان بار نیست(البته باز هم تاکید می شود که اگر به میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه مصرف شود).

 

چربی اشباع شده در کالری شمار گیلاس بسیار کم است. کلسترول ندارد (مانند سایر گیاهان)، سدیم ندارد، فیبر خوراکی بالایی دارد، از ویتامین C بالایی برخوردار است.


نوشته شده توسط سلامت سلامت | نظرات دیگران [ نظر] 
شنبه 96 آبان 27 , ساعت 10:59 صبح
کالری شمار لبو پاک کننده عالی است و می‌تواند معده را شستشو داده و حکم مسهل را برای برخی افراد دارای یبوست دائمی دارد.
مفیدترین و بهترین بخش چغندر، برگ آن است و بعد ساقه‌های آن و بعد از آن ریشه که پخته آن لبو نام دارد.
قند ریشه چغندر برای مبتلایان به دیابت مضر است.
خوردن پخته چغندر رعشه را معالجه می‌کند.
برگ سرخ رنگ آن اگر خام با سرکه و خردل خورده شود طحال را باز می‌کند و ورم آن را فرو می‌نشاند.
برای درد پشت و مثانه و امراض مقعد مفید است.
آب برگ کالری شمار لبو برای درد مفاصل و نقرس، سردرد و دندان‌درد مفید است. ضماد برگ با اسید بوریک باعث بهبود کک و مک و طاسی می‌شود.
لبو به دلیل داشتن فیبر که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسیدفولیک، باید در سبد غذایی بیماران قلبی قرار گیرد.
افراد می‌توانند با مصرف 105 گرم چغندر قرمز، 53 درصد اسیدفولیک مورد نیاز بدن را تأمین کنند.
فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی است. گفتنی است، کالری شمار لبو قرمز به دلیل داشتن مواد مغذی آهن در کنار اسیدفولیک از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.
عضو مرکز ایمنی محصولات طبیعی و گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف لبو از بروز جذام جلوگیری می‌کند.
مهدی ‌ایمانی با اشاره به این که چغندرکالری شمار لبو گیاهی است با فواید بسیار که پخته آن را لبو می‌گویند، افزود: پخته این گیاه، رعشه را معالجه می‌کند و بسیار آرامش بخش است.
وی با بیان این که لبو برای مغز و اعصاب مفید است، ادامه داد: آب لبوی خام برای التهاب مثانه، رفع یبوست مفید است و علاوه بر آن این گیاه دارای ویتامین‌هایی است که اشتها آور است و برای افراد بسیار لاغر حکم کیمیا را دارد.
به گفته‌ی ‌ایمانی، مصرف لبو، لکه‌های سفیدی که در پوست بدن پدید آمده و موجب مرض پیسی می‌شود را از بین می‌برد.
وی با ذکر این که چغندر کالری شمار لبو یک ساله بوده و منشأ آن را سواحل مدیترانه در اروپا و شمال افریقا می‌دانند، توضیح داد: انواع چغندر از جمله چغندر لبویی برای درد مفاصل و نقرس مفید است؛ شیره چغندر، سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد و سیستم ایمنی بدن را ارتقاء می‌دهد.
این پژوهشگر گیاهان دارویی خراسان شمالی، از جمله خواص دیگر این کالری شمار لبو را تولید گلبول‌های قرمز خون، کمک به حفظ سلامت سلول‌ها، کمک به حفظ سلامت کل بدن و کمک به جذب بهتر بسیاری از مواد مغذی ذکر کرد.
به گفته وی، کالری شمار لبو پاک کننده عالی است و می‌تواند معده را شستشو داده و حکم مسهل برای برخی افراد دارای یبوست دائمی دارد.
ایمانی با اشاره به این که بخش‌های خوراکی چغندر لبویی در برگ و ریشه آن است، تصریح کرد: در برگ‌های این گیاه طی طول روز، قند تولید می‌شود و هنگام عصر اگر برگ آن خام خورده شود، کاملاً شیرین است.
وی با ذکر این که چغندر کالری شمار لبو حاوی مقدار زیادی عناصر معمولی و کمیاب همچون پتاسیم، گوگرد، ید، آهن و مس است، افزود: همچنین عناصر کمیابی مثل روبیدیوم (RUBIDIUM) و کاسیوم (CAESIUM) از عناصر موجود در آن است.
به گفته ایمانی، برگ گیاه به عنوان سبزی خام خورده می‌شود و پخته شده این گیاه غذایی لذیذ و مقوی برای کودکان و خانم‌های ضعیف است.
افراد مبتلا به هموکروماتوز و یا بیماری ویلسون باید از مصرف چغندر پرهیز کنند زیرا آهن و مس موجود در خون را بالا می برد. بیماری هموکروماتوز در واقع تجمع زیاد آهن در بدن است که وجود آهن زیاد باعث آسیب بافت ها و بیماری می شود. در بیماری ویلسون فرد قادر به کالری شمار لبو دفع مس به اندازه کافی از بدن نیست و مس اضافی می تواند در کبد یا مغز جمع شده و منجر به اختلالات کبدی یا مغزی شود.
مصرف کالری شمار لبو باعث کاهش محسوس فشار خون می شود و برای افرادی که فشار خون بالا دارند توصیه می شود. اما باید به یاد داشته باشید که مصرف همزمان داروهای کاهش فشار خون و چغندر همزمان با هم باعث پایین آمدن بیش از حد فشار خون شده و خطرناک است. بنابراین اگر داروهای مربوط به فشار خون مصرف می کنید باید در مصرف کالری شمار لبو احتیاط کنید.

نوشته شده توسط سلامت سلامت | نظرات دیگران [ نظر] 
شنبه 96 آبان 27 , ساعت 10:59 صبح
خواص کالری شمار لپه و فواید لپه و مضرات لپه موضوع این بخش از مجله پزشکی آسان طب است. حبوباتی مثل لپه دارای پروتئین ، نشاسته و ارزش غذایی بالایی هستند و میتوانند جایگزین گوشت باشند. همچنین لپه منبع خوب ویتامین B1، B6 و اسیدفولیک می باشد.
به گزارش آسان طب یک واحد غذایی لپه پخته، حدود 231 کیلوکالری انرژی و 16 گرم پروتئین دارد. از مهمترین خواص لپه اینست که دارای مقدار زیادی فیبر است و بنابراین برای درمان یبوست، کاهش کلسترول خون،‌ تنظیم قندخون و کاهش بیماری‌های قلبی کالری شمار لپه  عروقی کاربرد زیادی دارد.
یکی دیگر از مهمترین خواص لپه وجود پتاسیم فراوان در ان است که باعث کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی و تنظیم فشارخون خواهد شد. طبق امار بدست امده هر واحد لپه حدود 710 میلی‌گرم پتاسیم دارد.
یکی دیگر از خواص کالری شمار لپه وجود مقدار سدیم پایین است و برای افراد ‏فشار خونی بسیار مناسب است. لپه منبع خوب ویتامین 1‏B، ‏‎ 6B ‎و اسیدفولیک هم هست. اما اگر خیلی پخته شود ویتامین B ان از بین می رود.
یکی از خواص لپه وجود فیبر فراوان و کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی است.
یکی دیگر از خواص لپه اینست که از  ایجاد پلاک در رگ‌ های خونی جلوگیری کرده و باعث حفظ سلامت قلب می شود.
همچنین کالری شمار لپه دارای مقدار زیادی آهن است که برای افراد کم خون بسیار مناسب است. طبق امار بدست امده مصرف هر پیمانه کالری شمار لپه  ، 14درصد نیاز روزانه بدن به آهن را تامین خواهد کرد.
یکی از مهمترین فواید لپه وجود کلسیم و منیزیم و اسید چرب میباشد و به همین دلیل برای بیماران دیابتی مفید است. لپه باعث خوب کار کردن کلیه بیماران دیابتی می شود و همچنین  فشارخون بالا را کاهش می دهد.
لپه منبع غنی فیبر است به همین دلیل برای کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی توصیه می‌شود.
لپه از گروه حبوبات، یک گیاه دو کالری شمار لپه است و در خانواده نخود جای می‌گیرد. می‌دانید که حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و مناسب‌ترین جایگزین برای گوشت هستند زیرا علاوه بر پروتئین، مقداری نشاسته هم دارند. بنابراین هم انرژی بدن را تامین می‌کنند و هم پروتئین مورد نیاز را به مصرف‌کننده می‌رسانند.
 لپه منبع غنی فیبر است به همین دلیل برای کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی - عروقی توصیه می‌شود.
عامل دیگری که باز هم لپه را در کاهش بیماری‌های قلبی - عروقی و تنظیم فشارخون برجسته می‌سازد، وجود پتاسیم است.
به طوری که هر واحد آن حدود 710 میلی‌گرم پتاسیم دارد. در مقابل پتاسیم، مقدار سدیم لپه کم است و به همین خاطر به افراد فشارخونی خوردن آن توصیه می‌شود.
کالری شمار لپه مانع از ایجاد پلاک در رگ‌های خونی می‌شود از این رو به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.
آخرین تحقیقات انجام‌شده بیانگر این است که لپه حاوی کلسیم و منیزیم و اسید چرب است و از این لحاظ برای بیماران دیابتی فوق‌العاده عالی است. کالری شمار لپه موجب می‌شود که کلیه‌های این بیماران خوب کار کند و چون حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هست برای کاهش فشارخون بالا بسیار خوب و مفید است.
گفتنی است کربوهیدرات و پروتئین موجود در حبوبات باعث می‌شوند فرد دیابتی مدت زیادی در طول روز احساس سیری کند و به سراغ مواد شیرین نرود.
همچنین لپه دارای فیبر بالایی است و می‌تواند جایگزین خوبی برای نان و برنج باشد، البته هنگام طبخ نباید خیلی زیاد پخته شود.
بهتر است لپه در برنامه غذایی هفتگی حداقل یکی، دو بار مصرف شود. یکی از ویژگی‌های بارز لپه در مقایسه با دیگر حبوبات این است که سریع پخته می‌شود.
البته کالری شمار لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات بوده و خیلی نیاز به خیساندن ندارد اما افرادی که احساس می‌کنند با مصرف لپه دچار نفخ می‌شوند، بهتر است آن را خیسانده، آب آن را دور بریزند و بعد آن را به غذایشان اضافه کنند.

نوشته شده توسط سلامت سلامت | نظرات دیگران [ نظر] 
چهارشنبه 96 آبان 24 , ساعت 10:15 صبح
کالری شمار لوبیا در مقایسه با سایر حبوبات ارزش تغذیه‌ای بیشتری دارد و میزان پروتئین آن تا حدودی با گوشت برابری می‌کند. مصرف منظم و متعادل آن به کاهش چربی و فشار خون کمک کرده و محافظ کبد است. تحقیقات نشان داده است افرادی که دو بار یا بیشتر در هفته حبوبات بخصوص لوبیا مصرف می‌کنند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی ـ عروقی در آنها کمتر است. 
لوبیا قرمز به دلیل شکل قلوه‌ای و رنگ جگری‌اش به لوبیای کلیوی معروف است. این لوبیا هر چه قرمزتر باشد آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته و یک ماده غذایی ضدسرطان محسوب می‌شود و از نظر مقدار اسید فولیک بر سایر لوبیاهای خشک برتری دارد. اما باید بدانید در لوبیا سمی وجود دارد که مقدار آن در لوبیای سفید و قرمز بیشتر بوده و باعث بروز مشکلات گوارشی بخصوص درد معده می‌شود. این ماده در جوانه کالری شمار لوبیا قرمز بیشتر بوده و نباید مصرف شود. (نکته بسیار مهم : لوبیا قرمز هم مانند برخی از انواع لوبیاهای دیگر حاوی ماده مسمومیت‌ زایی به نام فیتوهائماگلوتینین است که این ماده سمی، تنها با 10 دقیقه جوشیدن از بین می‌رود. بهتر است شما برای از بین بردن این ماده سمی، لوبیا قرمز را به‌ طور کامل و با دمای حداقل 80 درجه سانتی‌گراد بجوشانید).
کالری شمار لوبیا سفید می‌تواند از افزایش کلسترول خون جلوگیری کند و یک ماده ضد باکتریایی مناسب محسوب می‌شود. در میان سایر لوبیاها بیشترین مقدار سدیم را دارد و رشد سلول‌های سرطانی را به تعویق می‌اندازد.
طعم لوبیا‌ سیاه، طعمی بین گوشت قرمز و قارچ خوراکی است که این طعم منحصر به فرد، باعث محبوبیت این نوع لوبیا در میان بسیاری از افراد در کشورهای جنوبی قاره آمریکا مانند برزیل و مکزیک شده است! مردم کوبا و آمریکای شمالی بیشتر از این لوبیا برای تهیه سوپ‌های رسمی‌شان استفاده می‌کنند و گاهی آن را به‌ صورت پخته و به‌ عنوان وعده صبحانه یا حتی شام، مصرف می‌کنند. کالری شمار لوبیا ی سیاه یکی از غنی‌ترین منابع دریافت انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است و از این نظر یک ماده‌غذایی ضدسرطان محسوب می‌شود. یادتان باشد که این لوبیا از نظر مقدار اسیدفولیک بر دیگر لوبیاها برتری دارد.
کالری شمار لوبیا چشم بلبلی بیشترین مقدار پروتئین و ویتامین B را در میان لوبیاها دارد. قند آن نسبت به برنج، گندم و سیب‌زمینی دیرتر جذب می‌شود و مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت منعی ندارد. گفته می‌شود که این کالری شمار لوبیا به دلیل آن‌که کمتر در معرض آفات و بیماری‌ها قرار دارد از شر سموم دفع آفات در امان است.
این کالری شمار لوبیا مزه خوشایندی دارد و طعم آن در مقایسه با لوبیا قرمز و سفید بهتر است. از نظر مقدار فیبر بر سایر لوبیا‌ها برتری دارد و بسیار ملین است. 
لوبیا‌ چیتی که به آن لوبیای رومی هم می‌گویند، یکی از محبوب‌ترین لوبیاها در بین ایتالیایی‌ها، پرتغالی‌ها و ترکیه‌ای‌هاست. خیلی‌ها معتقدند که طعم این لوبیا نسبت به لوبیای ‌سفید و حتی قرمز بهتر است و با خوردن آن کمتر دچار نفخ می‌شوند اما هنوز شواهدی که نشان بدهند کدا‌م‌یک از انواع لوبیاها نفاخ‌تر هستند به دست نیامده است.
آمینواسید فراوان موجود در لوبیاچیتی آن را به یک خواص حبوبات، خواص تنقلات حبوبات و تنقلات در سلامت – خوب و عالی برای دریافت پروتئین و جایگزین مناسبی برای انواع گوشت‌ها تبدیل کرده است. بنابراین، شما می‌توانید گاهی هم از این نوع کالری شمار لوبیا به جای گوشت در برنامه‌غذایی‌تان کمک بگیرید!
کالری شمار لوبیا اسید فولیک بالایی داشته و در مقایسه با لوبیا خشک آب بیشتری دارد، اما به دلیل نارس بودن ویتامین‌های A و B و کلسیم و پروتئین آن کمتر است. به همین دلیل افراد مبتلا به نقرس و بیماران کلیوی که رژیم کم پروتئین دارند باید از خانواده لوبیا سبز استفاده کنند.
نقطه ضعف لوبیا نفاخ بودن آن است
به جهت آن‌که آنزیم تجزیه کننده قندها و مواد سمی طبیعی موجود در حبوبات بخصوص انواع کالری شمار لوبیا در بدن وجود ندارد اختلالات گوارشی بویژه دل درد، نفخ، اسهال و اختلال در هضم در مصرف‌کننده ایجاد می‌شود که با خیساندن و جوشاندن حبوبات به مدت 10 دقیقه و دور ریختن آب آن، می‌توان تا حدودی این مشکل را رفع کرد.
د‌رست است که گاهی خورد‌ن لوبیا می‌تواند‌ د‌رد‌سرساز باشد‌، اما د‌ر طبیعت برای این ماد‌ه مفید‌ هم مصلحاتی وجود‌ د‌ارد‌ که تأثیرات منفی‌اش را کم می‌کند‌. برای اصلاح طبع کالری شمار لوبیا ، خوراکی‌های متعد‌د‌ی وجود‌ د‌ارد‌ که با استفاد‌ه از آنها می‌توانید‌ از شر خواص ناخوشایند‌ آن د‌ر امان بمانید‌. بعضی از مصلحات را می‌شود‌ همراه با لوبیا پخت و بعضی د‌یگر را باید‌ به ‌صورت شربت یا چاشنی به کار بست.
 زنجبیل، خرد‌ل، زیره، نمک، آویشن، فلفل و د‌ارچین اد‌ویه‌جاتی هستند‌ که د‌ر زمان پخت لوبیا مورد‌ استفاد‌ه قرار می‌گیرند‌ و باعث بهبود‌ شرایط خورد‌ن و هضم آن می‌شوند‌. می‌توانید‌ یک یا ترکیبی از چند‌ اد‌ویه را استفاد‌ه کنید‌. خورد‌ن کالری شمار لوبیا  همراه روغن‌ زیتون هم باعث اصلاح طبع آن می‌شود‌.
می‌توانید‌ د‌ر کنار لوبیا شربت سکنجبین تهیه کرد‌ه و همراه با آن میل کنید‌.
بهترین مصلح لوبیا آن است که همراه با گوشت طبخ شود‌ بنابراین خورش‌هایی مثل قورمه‌سبزی یا خورش لوبیای مراغه‌ای از جمله غذاهایی هستند‌ که لوبیا د‌ارند‌ ولی آزار د‌هند‌ه نیستند‌.
 افزود‌ن مقد‌اری سرکه به کالری شمار لوبیا هم تا حد‌ی رطوبتش را کاهش می‌د‌هد‌.

نوشته شده توسط سلامت سلامت | نظرات دیگران [ نظر] 
   1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ